"Sannheten" - en anmeldelse

Nyheter

Re: "Sannheten" - en anmeldelse

Postby Pegasus on 11 Sep 2008 15:32

Jeg har nå lest boken ferdig, og jeg synes den er både morsom og underholdende. Jeg kan ikke si at jeg kjenner noen av disse karakterene personlig, slik som Atryu, men likevel kjenner jeg dem – som typer. Jeg har møtt alle sammen. Når det gjelder hovedpersonen, slo det også meg at han kanskje ikke var helt troverdig, men etter å ha tenkt meg om har jeg forandret syn. Jeg har kjent noen fra "levningen" opp gjennom årene, og alle sammen var spesielle, litt skrudde typer. Man er vel ikke helt tilregnelig når man har planer om å sitte sammen med Jesus i himmelen og regjere over jorda!

Jeg får faktisk litt medfølelse med denne Arve Rike. Selv om han er en raring, reagerer han jo på en måte sunt, om enn noe overdrevent, på alt hykleriet han ser rundt seg. Jeg er ikke enig i at han ikke er godt nok introdusert, jeg synes jeg får et klart bilde av fyren. Jeg har møtt mange slike tuslete fyrer opp gjennom årene i JV. De litterære grepene er helt ok. Det finnes ikke bare ett fortellergrep som fungerer. Å hoppe frem og tilbake i en historie, er helt vanlig.

Hvem er så leserne av "Sannheten"? Jeg tror ikke boka fungerer for lesere som ikke har god kjennskap til Jehovas vitner. Jeg tror rett og slett folk flest ikke vil forstå den. For oss, derimot, artig lesing – til tider hylende morsomt. Bra, Åge!

Jeg har imidlertid én innvending, og det er korrekturlesningen – eller den manglende sådan – og bokas lay out. Fy og fy til forlaget!
Pegasus
 
Posts: 118
Joined: 15 Apr 2008 11:29

Re: "Sannheten" - en anmeldelse

Postby toril on 12 Sep 2008 05:11

Forleden dag satt jeg i bilen og så alle de teokratiske personene gå på møte.Jeg "gjenkjente" dem alle sammen ut fra bokas innhold. Skremmende !! Men jeg følte kvalmen stige i meg,,,,,,
Jeg er en av dem som er totalt uforstående til hva Jehovas Vitner stod for! Men jeg fikk æren av å lese manuset til Åge i vår.Ved å lese dette,fikk jeg et innblikk i hva det faktisk koster å ha gått ut av en slik menighet med vettet i behold ! Jeg har all respekt for de som greier det og har greid det!!!
Jeg mener jeg har fått et svært godt bilde av miljøet innad,og jeg synes det er flott at boka er skrevet med et humoristisk innslag slik at vi utenforstående også kan humre og le litt underveis.Åge har skrevet på en slik måte at vi faktisk bare må overgi oss til latteren midt oppe i det tragiske!
Boka er fornøyelig lesning med godt skrevet norsk! Ingenting å klage på der.Med nydelig,selvprodusert tegning på fram-og baksiden,er boka svært spesiell og treffende. Arve Rike har blitt framstilt akkurat slik jeg har sett ham for meg,- teokratisk!
Jeg humrer og ler uten å kjenne personene i boka fra før, men jeg har lest om dem noen ganger nå ,og jeg synes Åge har greid å fremstille dem svært levende og godt, også for oss ikke-vitere!
Ordet teokratisk har jeg faktisk tatt i bruk på personer som passer til det. Det er egentlig skremmende.
Boka har mange fargerike personer som Åge virkelig har greid å få fram.Dette gjør at boka blir spennende og underholdende midt i budskapet om dens dystre fakta.Boka er svært godt og levende skrevet, også for en ikke-viter!!! Korrekturlesning og lay-out er bare topp!Jeg vil anbefale boka til alle som liker å lese!!!!
Boka kan på det varmeste anbefales å leses for oss ikke-vitere også!!!
Last edited by toril on 16 Sep 2008 18:07, edited 1 time in total.
toril
 
Posts: 6
Joined: 11 Sep 2008 22:32

Re: "Sannheten" - en anmeldelse

Postby janemissy on 27 Sep 2008 08:40

Hei!

Ja, nå har også jeg lest boken, og kan si at det var en fornøyelig opplevelse.

Stakkars Arve Rike! Han strever virkelig med å nå opp til vitnestandarden. Bare så synd at de andre i menigheten på en måte bare hangler gjennom for å få "lønnen".

Et godt bilde på at veldig mange vitner ikke er spesielt åndelige eller religiøse, de gjør det mest nødtørftige for å bli "frelst".

Kjenner igjen mye fra dengang da.

Det eneste jeg lurer litt på er hvem som er målgruppen av lesere. Er den bare tenkt å nå ikke-vitner og ekser?

Slik jeg ser det, er det ikke noe i veien for at også vitner kan lese denne boken med god samvittighet hvis den bare ikke var skrevet av Åge Grønning.
Innholdet er jo fullt av lytehumor.
Eksempelvis kan jeg nevne Blindeforbundet. Der blir det fortalt mange blindevitser, men du skal altså være blind for å ha "tillatelse" til det.

I Handikapforbundet florerer det i lystig lag med rullestolvitser. Dette vet jeg, har vært medlem, men som funksjonsfriskt medlem.

Tipper mange vitner har lyst til å lese denne boken i skjul.

Jeg kan ikke klare å gjenkjenne karakterene i boken siden jeg kommer fra en annen kant av byen. Går ut fra at hendingen utspiller seg rundt Damsgård menighet i Bergen, siden den var nevnt.

Vigleif Markmusen lyder underlig kjent....

Vel, boken kan anbefales. Bare synd at den må bestilles fra bokhandelen. Den burde ha ligget fremme blant andre av høsten bokutgivelser slik at alle kan se den.

Mvh.

Jane
janemissy
 
Posts: 57
Joined: 22 Apr 2008 11:21


Return to TV-Stuen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron