To verdener

Nyheter

Re: To verdener

Postby Benjiii on 19 Jul 2008 11:24

Gleder meg til å se den!
-Benjamin-
User avatar
Benjiii
 
Posts: 22
Joined: 21 Apr 2008 15:04
Location: Oslo

Re: To verdener

Postby pragmatikeren on 22 Sep 2008 23:21

Bestilte filmen idag.Skal ta med kleenex til min søster når vi skal se den isammen. :( Dette har vi ventet på!Håper virkelig den smeller til med Oscar.Men den er nok forbudt i jv sine kretser,det kan du banne på!! :x
pragmatikeren
 
Posts: 15
Joined: 16 Sep 2008 23:00

Re: To verdener

Postby janemissy on 27 Sep 2008 09:06

Har sett filmen, og den var veldig god!

Tok en liten uke å få den i posten.
Nå leste jeg historien om Tabita for lenge siden og var kjent med historien. Filmskaperne har vært meget tro mot de faktiske forhold.

Kristian Molboe fra det danske eks-jv-forumet eller foreningen, har vært konsulent. Han har brukt mye tid i det arbeidet med å få alt riktig.
Imidlertid har det glippet litt på to punkter. Ikke for at jeg er pirkete, men det er i filmen en eldste på plattformen uten jakke. Tenkt det!

Noen vil vel henge seg opp i det,men kanskje bare vitner som vil finne noe å kikke på.

Så er det en scene der Sara forteller Teis hvorfor de ikke kan treffes mer. "Jeg er jo Jehova", sier hun. JV sier aldri det. Det er det andre som gjør.

Er det ikke merkelig hvordan jeg reagerte på det. Tror det må være en ryggmargsrefleks. "Nei, jeg er ikke Jehova, jeg er et Jehovas vitne"! :o

Et annet sted i filmen spør Sara sin far om han elsker henne. Når han svarer ja, spør hun om han elsker Gud mer. Han svarer igjen ja, og hun spør hvorfor.

"Fordi Han er min himmelske fra, han har skapt meg. Han kan gi meg evig liv".
Sara svarer: " Da er du egoistisk"

Husker ikke hele dialogen, men det ordvekslingen begynte med at faren beskyldte Sara for å være egoistisk med å dukke opp i sin venninnes begravelse-

Alt i alt en fin film. Kan godt skjønne at det har vært litt oppstuss i Danmark omkring den. I Danmark har det lenge, blant vanlige folk, vært sterke følelser omkring JV. "Satans vidner", blir de kalt.
Det skrives mer i avisene enn her, og det diskuteres heftig på diverse nett-fora. Det er heller ingen økning blant vitnene der.

I årboken for i fjor kan vi lese om null økning, til tross for de mange titusener med timer som er blitt lagt ned i feltarbeidet.


Mvh.

Jane
janemissy
 
Posts: 57
Joined: 22 Apr 2008 11:21

Re: To verdener

Postby pragmatikeren on 28 Sep 2008 21:49

Vi så filmen igår.Veldig sterkt,og tårene rant flere ganger.Spesielt i scenene hvor den utstøtte broren var med.Utrolig strengt det virker i Danmark mht utstøtte innen familien.Hilser ikke på sønnen engang.Men det er vel individuelt hvor fanatiske de er der og kanskje.Noen som vet?Hjerteskjærende.Denne filmen anbefales!Men ta med kleenex :(
pragmatikeren
 
Posts: 15
Joined: 16 Sep 2008 23:00

Re: To verdener

Postby Pegasus on 28 Sep 2008 21:51

Jeg har nå sett filmen sammen med min datter på 13 år. Jeg synes den er svært bra. Det gjorde inntrykk på meg at regissøren har klart å fremstille forholdene helt slik de er. Og han har fremstilt disse menneskene som hele mennesker, ikke som karikaturer. Han har sett både sårbarheten, fanatismen og tristheten som preger mange Jehovas vitner. Han har klart å skildre både oppriktigheten og tvilen.

Mange regissører ville nok blitt fristet til å legge på litt for dramatikkens skyld. Derfor kan den kanskje oppleves litt tamt, fordi vi vet at forholdene faktisk kan være verre. Jeg tror likevel det er viktig å holde igjen, nettopp for å nå frem med budskapet. Hvis JV ser denne filmen, MÅ de jo se at den fremstiller virkeligheten. Noen små detaljer som ikke stemmer, gjør ikke noe.

Det var morsomt å studere min datters reaksjoner. Hun har knapt vært på møte, jeg forlot JV da hun var liten. Det kom kommentarer som:«Hæ!!» «Går det an?» «Er det virkelig sånn, mamma?» Jeg måtte jo bekrefte at slik var det og kanskje litt verre også. Da sa hun: «Jeg er glad for at du gikk ut av Jehovas vitner, mamma!»
Pegasus
 
Posts: 118
Joined: 15 Apr 2008 11:29


Return to TV-Stuen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron