Å miste Gud?

Tro og livssynsspørsmål

Å miste Gud?

Postby Vita Nuova on 01 Jul 2008 17:55

Trakk meg fra JV for 2 mnd siden og er følgelig ny her. Har slett ikke lest alle innleggene, men noen. Er også klar over at dette er (skal være?) et nøytralt forum. Det som har vært og fortsatt er viktig for meg i denne prosessen (løsrivelsen) er å ikke miste Gud. Jeg har mistet all tillit til organisasjonen, men har fortsatt tillit til Bibelen og ønsker å bevare Gud som en del av livet mitt. Ønsker ikke å havne i bitterhet og negativitet. Jeg ønsker å tilgi og gå videre. Jeg ønsker å tenke på mine tidligere brødre og søstre (noen er jeg fortsatt oppriktig glad i) med kjærlighet og vennlighet. Det kan virke som om mange her ikke lenger har et forhold til Gud. Stemmer det? Eller er det slik at når man oppdager at en del "sannheter" er løgn, så forkaster man alt? Noen som vet om en møteplass for x-jv som fortsatt er kristne? Klem til alle.
Vita Nuova
 
Posts: 9
Joined: 01 Jul 2008 12:14

Re: Å miste Gud?

Postby Vita Nuova on 04 Jul 2008 22:59

Ser jo at jeg nesten må be om unnskyldning for måten jeg ordla meg på: Å "miste" Gud.
Beklager at dere syntes at det ble feil.

Ordla meg på denne måten fordi jeg opplever det på den måten selv. Jeg ER redd for å miste Gud. For meg var og er Bibelen og troen på en Gud en gave og utrolig viktig i mitt liv. Når man blir fratatt eller gir bort noe man er utrolig glad i, oppleves det vel som et tap. Eller er bitterheten så stor at alt regnes som søppel?
Vita Nuova
 
Posts: 9
Joined: 01 Jul 2008 12:14

Re: Å miste Gud?

Postby Vita Nuova on 04 Jul 2008 23:46

Like galt med karismatiske menigheter der bare følelser er i fokus. Husker jo det når jeg var på feltet og møtte på en pinsevenn eller lignende - umulig å resonere med slike.

Men nå er vi ute av det og kan jobbe videre med livene våre. :)[/quote]
Vita Nuova
 
Posts: 9
Joined: 01 Jul 2008 12:14

Re: Å miste Gud?

Postby Vita Nuova on 04 Jul 2008 23:49

Ser at fordommene mot karismatiske kristne er like store hos dere som hos JV.
Er det slik at enkelte "sannheter" faktisk består...?
Vita Nuova
 
Posts: 9
Joined: 01 Jul 2008 12:14

Re: Å miste Gud?

Postby rinacha on 05 Jul 2008 00:33

Øivind wrote:Dette blir litt "Off Topic". Men det blir nesten som en familiegjenforening selv om vi ikke kjenner hverandre alle på forumet. Snakke om gamle dager. Og du som jeg kjenner meg igjen i mye av det dere andre opplever her.

Tilbake til "Topic" så har jeg vel sagt det som skal sies. Mange av oss har ikke noe forhold til Gud eller Bibelen og noen vil gjerne beholde et forhold til Gud. Det får være opp til hver enkelt. Det viktigste må være at vi kan hjelpe hverandre i den vanskelige situasjonen det er å bryte ut av JV.

:)


Det jeg tenker er at det er viktig å ta vare på seg selv og det man tror på, hovedsakelig kjærlighet og tro at sjelen min er ment til å "reise" et annet sted eller å "bli" noe annet... Det er vel det som holder meg i livet, som er viktig for meg, og ja, jeg tror at kjærlighet og tro er de endelige svarene.
rinacha
 
Posts: 1
Joined: 04 Jul 2008 23:32

Re: Å miste Gud?

Postby mishka on 21 Nov 2008 15:13

Hei!
Jeg snublet tilfelig inn på denne siden, da jeg var ute etter en illustrering til et blogginnlegg jeg skrev tidligere i dag.
Jeg er et tidligere JV og har savnet å snakke med noen i samme situasjon. Har prøvd meg på et par andre forum, men det virker som om de er mest opptatt av hevn, hat og bitterhet mot Jehovas vitner. jeg personlig gidder ikke å kaste bort flere år på dem, jeg vil bare videre.Jeg er døpt og utmeldt. Det er om mulig værre enn utstøtt. I tillegg har jeg gått over til fienden og blitt med i et annet trossamfunn. Men det sitter fortsatt ting igjen. Se bort i fra det å miste venner og familie. Det sitter trosspørsmål igjen. Sårheten hos meg ligger nok i det å se at troen smuldrer bort under føttene mine og etter å ha blitt JV i undvoksen alder, og dermed har fått plukket fra hverandre det jeg trodde før jeg ble ett, ikke vet hvor jeg er og hva jeg tror. Man har jo alle sett ut i fra Bibelen hva som er rett, ikke sant? Man har jo sett det med egne øyne. jeg sliter med å lese Bibelen i helhet, uten å fundere for mye på hvert enkelt vers og ord. Men det å lese hele avsnitt og kapitler.

Jeg føler nok ikke at jeg har msitet Gud, selv om mange av mine tidligere venner har og noen fremdeles gjør. Hvordan kan man tro etter å ha, ironisk sett, våknet opp, og innsett at troen man har er helt på jordet, mens man samtidig ser at det er alle andre tossamfunn også? Det blir å bygge alt opp igjen.
mishka
 
Posts: 3
Joined: 21 Nov 2008 14:57

Re: Å miste Gud?

Postby mishka on 21 Nov 2008 16:59

Takk for velkomsten!
eg er nok, for min egen del, klar over mitt forhold til Gud.
Mer enn som noe å holde fast ved. Hadde det vært kun det hadde jeg ikke endt opp der jeg er,
men heller i en litt "mykere" menighet. :D
mishka
 
Posts: 3
Joined: 21 Nov 2008 14:57


Return to Biblioteket

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron