Noen som kan hjelpe..??

Her omgås vi og diskuterer allmenne saker

Noen som kan hjelpe..??

Postby meg on 10 Dec 2008 02:05

Det diskuteres om kristendom og kirken som brente hekser...

Hva er riktig: Det var ulovlig for de fattige å lære å lese og skrive... ( tidsepoke ukjent ).
Hvis dette oppdagtes, så ble disse brent som hekser??...

Re dette riktig??? .
Noen som vet??.. og eventuellt , hvor jeg kan lese om dette ???
meg
 
Posts: 15
Joined: 08 Nov 2008 15:29

Re: Noen som kan hjelpe..??

Postby meg on 11 Dec 2008 05:33

JanH wrote:Basert på alt jeg vet, er det rett og slett feil.

Det dramatiske fallet i lese- og skrivekyndighet i Europa etter Romerrikets fall skyldes stort sett at området var dominert av germanske krigerfolk som var ikke-literat i utgangspunktet. Men etter at frankerne konverterte, spilte kirken en viss rolle i å heve lesekyndigheten i den alminnelige befolkningen, selv om privilegiet stort sett var forbeholdt de geistlige og eliten. Men innen senmiddelalderen var lese- og skrivekyndighet igjen økende blant vanlige folk.

Hekseprosessene pågikk ikke, i motsetning til hva folk synes å tro, i middelalderen. Middelalder-juss (verdslig og kirkelig) hindret slike prosesser, og myndighetene betraktet det som overtro. Hekseprosessene begynte i det som kalles renessansen, hvor det var vanlig at alminnelige folk kunne lese, og i en periode hvor kirkelig makt var sterkt redusert i forhold til tidligere.

Kirken har gjort en god del jævelskap, men det er også mye som er diktet opp av den katolske kirkes protestantiske motstandere i ettertid.


Tusen takk for hjelpen :)
meg
 
Posts: 15
Joined: 08 Nov 2008 15:29

Re: Noen som kan hjelpe..??

Postby meg on 11 Dec 2008 05:34

Atreyu wrote:Det høres litt overdrevet ut, slik du framstiller det.

Men det var jo lenge Kirkens holdning at vanlige folk ikke skulle ha undervisning, siden det kunne føre til frafall og kjetterisme. Men da boktrykkerkunsten ble oppfunnet på 1500-tallet ble det etter hvert umulig å hindre utbredelsen av trykksaker.

Det skulle nok mer til enn kun tilegnelse av kunnskap for å bli dømt som heks. Les her http://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene


Tusen takk for hjelpen :)
meg
 
Posts: 15
Joined: 08 Nov 2008 15:29


Return to Stuen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron