Hvor er Gud?

Her omgås vi og diskuterer allmenne saker

Re: Hvor er Gud?

Postby Pegasus on 14 Nov 2008 19:19

Må bare stille meg bak Bents synspunkter her. Men enkelt er det ikke – uansett hva vi tror på. Etter mitt syn er evolusjon er et så komplekst samspill av begivenheter at det kan betegnes som et mirakel. Det kan også troen på en skaper. Men jeg synes at med troen på en gud oppstår langt flere spørsmål i tillegg. Spørsmål som i hvert fall ikke JV besvarer på en god måte. Å tro på en gud er bare å forskyve problemene et ledd bakover, mener nå jeg.

For meg var det å miste troen på en gud en lettelse. ”Sannheten skal gjøre dere fri,” som JV sier. Tingene falt på plass på en helt annen måte enn før. Jeg fikk svar på spørsmål som jeg inntil da ikke hadde fått noen god forklaring på, slik som hvorfor Gud ikke griper inn (JVs forklaring er dessverre ikke god nok), det ondes problem og tusen andre spørsmål.

Det er slik jeg tror nå, men jeg har egentlig lagt bort spørsmålene om vår opprinnelse. Vi får jo ikke noe sikkert svar på det likevel. Jeg forsøker å få noe ut av det livet jeg skal leve her på jorda: oppleve verden, glede meg over livet, lære nye ting, ta igjen noe av alt det jeg gikk glipp av den gang livet var på vent, løse de problemene jeg blir utsatt for – her og nå – ikke i et ”neste liv” som ikke kommer. Det er hva jeg tror, men jeg er bare et lite frø.
Pegasus
 
Posts: 118
Joined: 15 Apr 2008 11:29

Return to Stuen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron