Hva tror dere paa naa?

Her omgås vi og diskuterer allmenne saker

Hva tror dere paa naa?

Postby AmalieM on 21 Oct 2008 22:55

Jeg beklager paa det sterkeste at jeg har vaert her inne og snoket uten aa ha gitt lyd ifra meg. Jeg er per dags dato et Vitne, jeg vet ikke hvordan jeg skal faa meldt meg ut; det er meget behagelig å vaere et vitne, paa alle mulige maater. Derimot er ikke min mann et Vitne saa jeg har en "gylden" mulighet der.. Det jeg syns er saa vanskelig er at jeg fortsatt ser Jehova Gud som min himmelske far, og selv om jeg tviler paa en god del, og ikke lenger oensker aa foelge teologien til JV helt ut, saa faar jeg jo selvsagt et problem. Jeg har alltid vaert hard i min kritikk av "personlig kristne" - men jeg ser jo at om jeg skal melde meg ut, saa vil jo fortsatt mitt aanedelige behov vaere der - og jeg foeler meg ikke hjemme i kirken - i mine oeyne en institusjon som har loeyet seg til folkets "hjerter". Derfor vil jeg jo noedvendigvis bli en personlig kristen.. Selv om jeg kanskje tror at aa opprettholde troen uten JV vil vaere vanskelig. Paa de siste vaktaarnstudier har jeg for det meste sittet og tenkt paa hvor hjernevasket man blir av aa selvstudere studieutgaven, sette ringer rundt korrekt svar og svare paa det man akkurat har lest - opptil fem seks ganger - om ikke mer. Det er ikke rart folk kaller oss hjernevasket har jeg ofte tenkt, naar jeg ser hvor mye tid vi bruker paa noe mennesker i Brooklyn har skrevet saa vi skal studere.

Jeg foeler fortsatt at jeg har et godt, naert forhold til min Himmelske Far Jehova, men jeg tror ikke lenger han oensket at det var saann som dette han ville ha det...

Saa hva gjoer dere naa? "etter" JV? Hva tror dere paa? Feirer dere bursdager? Feirer dere jul? Hvordan er livet deres blitt?

Hilsen Amalie.
AmalieM
 
Posts: 8
Joined: 21 Oct 2008 22:47
Location: Oslo

Re: Hva tror dere paa naa?

Postby AmalieM on 22 Oct 2008 11:43

Hei dere!!

Tusen takk for fine svar - godt aa faa hoere fra andre ogsaa..

Dere har helt rett i det dere sier , at mine meninger nok bunner i rettesnoren til vaktaarnet. Men jeg er ikke vokst opp som et vitne- tro det eller ei! Min mor var et vitne men jeg ble aldri tvunget med paa noe - men jeg likte godt rammene, strukturen og jeg foelte jeg fikk et godt forhold til Jehova. Etterhvert ble ting en vane, jeg foelte ikke at jeg gav slipp paa noe. Men naa har jeg altsaa begynt aa foele at noe er riv ruskende galt med hele greia..

Var paa moete her om dagen - vet ikke om noen av dere fortsatt er JV - men det var et kvalmt studie; det var en mengde illustrasjoner, bl.a en om slepenoten; ubrkelige og brukelige fisk. Samtidig som det ble konstatert at et helvete ikke fantes maatte man la seg doepe og det var ikke maate paa hvor utrolig fael man var om man ikke var blant de heldige utvalgte i JV.
Vanskelig aa forklare men jeg ble veldig daarlig av disse illustrasjonene; ei som var paa moete den dagen og er udoept forkynner fikk plutselig en vanvittig hast med aa bli doept for aa ikke vaere ubrukelig i guds oeyne...

Jeg har alltid foelt at personlig kristne er de som gjoer en haug gale ting og saa "bare" ber de en boenn og saa er de tilgitt for all evighet. Jeg tror nok jeg er blitt litt "hjernevasket" av Sannheten..

Jeg foeler mer og mer at Jehova ikke vil det skal vaere saann, jeg klarer ikke lenger se hvordan gud skal vaere kjaerlighet naar han forkaster alle som ikke gjoer eksakt som han. En annen ting jeg alltid har faatt hoere er at det er forskjell paa synder. Og at vaar kjaerlige herre tilgir de aller fleste. Men allikevel vil man gaa til gehenna for den minste ting, mens jeg alltid har faatt hoere at alle synder dagen lang uansett og gjoer feil saa det er ikke saa farlig. Jeg lurer litt paa hvordan dette kan vaere sannheten; om det ikke da er sannheten med modifikasjoner...

Etterhvert har VT's loegner blitt mangfoldige og jeg godtar ikke lenger VTs daarlige forklaringer; at lyset har blitt klarere og bla bla bla...

Jeg ser meg troett paa det som virket aa vaere det rette for meg!! Dette har vaert min sannhet, jeg har trodd paa det og levd et godt liv! Naa har jeg jo selv barn og hun feirer bursdager, gaar i 17maitog, etc, men jeg kan ikke vaere med paa disse tingene, jeg kan ikke ta del i det slik hennes far kan.. Det blir feil i mine oeyne.. Jeg elsker jo jul.

Jeg skjoenner heller ikke hvorfor man ikke kan feire jul, eller bursdag. Naar jeg spoer datteren min hvorfor hun feirer jul sier hun "Fordi det er koselig aa vaere sammen med familien aa faa gaver, jeg faar saa mange dukker" - det er jo ikke noe kristelig/hedensk eller noe over det , hun tror jo bare det er fordi familien samles. 17mai er hun glad i fordi det betyr at hun bor i et land hvor alle er snille sier hun.. Hvorfor skal man ta fra barna disse gledene?

Hvordan melder jeg meg ut rent praktisk uten aa bli til spott aa spee og snakke med de eldste og ha en real runde? Andre har paa en maate blitt utstoett foer men det har aldri "gjeldt" meg paa en maate, jeg har bare tenkt paa de som villedet.. Herregud saa mye piss!!

Jeg har gatt rundt med daarlig samvittighet naar jeg ikke har vaert paa moeter fordi jeg har ligget hjemme med feber etc, foelt at jeg ikke har vaert bra nok etc. Det er jo ikke saann det skal vaere. Jeg blir nesten litt redd naar jeg leser innlegget mitt, jeg begynner aa faa en utrolig ekkel smak i munnen av dette....

Matte dere flytte fra stedet dere bodde da dere valgte det fornuftige; aa gaa ut av vitnene?
AmalieM
 
Posts: 8
Joined: 21 Oct 2008 22:47
Location: Oslo

Re: Hva tror dere paa naa?

Postby AmalieM on 22 Oct 2008 12:18

Ja!!! Jeg fikk en real knekk av det moetet!! Saa mye sykt har det ALDRI vaert foer!! Og det var ikke maate paa hva man maatte gjoere for aa vaere en god fisk.. Er fortsatt sjokkert...
AmalieM
 
Posts: 8
Joined: 21 Oct 2008 22:47
Location: Oslo


Return to Stuen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron