Hva ville du ha sagt?

Her omgås vi og diskuterer allmenne saker

Re: Hva ville du ha sagt?

Postby janemissy on 17 Sep 2008 10:48

Mange gode argumenter her!

Det er jo litt merkelig at JV tilsynelatende ikke setter pris på livet, når de velger å dø fremfor å få en blodoverføring.

På meg virker det som å avskrive skaperverket. Det er å sette alt på hodet.

Jeg kom til å tenke over hvorfor det i det hele tatt eksisterer et blodforbud. En eller annen gang oppsto jo det spørsmålet hos Det Styrende Råd. Skulle vært fint å være en flue på veggen der. Gad vite hvem som stemte for og imot.
Alt ble jo, ifølge Ray Franz, avgjort ved håndsopprekking. Var ikke mye helligånd innblandet der, nei.

Når det har vært så mye vakling i spørsmålet om organdonasjon, så kan jeg ikke forstå hvorfor det ikke går an å "lempe" litt vedrørende blodforbudet.

Nå er det jo blitt gitt litt slakk også her mht til fraksjoner, men hvor mange menige JV'ere setter seg inn i hva VT egentlig sier?

Kan huske at det var min, og andres, store skrekk å være nødt til å forholde seg til dillemaet omkring blod. Ellers vet vi jo at iflg helsepersonell at JV mottar blod, men da om natten når ingen får vite det.

Jane
janemissy
 
Posts: 57
Joined: 22 Apr 2008 11:21

Re: Hva ville du ha sagt?

Postby janemissy on 02 Oct 2008 18:09

Forstår hva du mener,Sliten, damned if you do, and damned if you don't.

Ingen blir gitt noen garantier. Hva er det da man strever etter? :(

Ingen er gode nok, det må være frustrerende.

Håper du holder ut i tilværelsen,Sliten.
Vi tenker på deg!

vmh.

Jane
janemissy
 
Posts: 57
Joined: 22 Apr 2008 11:21

Re: Hva ville du ha sagt?

Postby herkules1 on 17 Nov 2008 00:34

Jeg syntest dette var en viktig og interessant tråd. En kan skille mellom å argumetere mot "tekniske" lærespørsmål som 1914 eller treenighetslæren,eller appelere til generell følelse for rett og galt.f.eks det inhumane med utstøtelse og dilemmaer rundt blodspørsmålet og motstand mot utdannelse.Her er noen spørsmål jeg ville prøvd å stillt ;

"Hva synes du om at myndighetene må gå inn å beskytte barna mot sine egne foreldre når barna kommer på sykehuset, ved å midlertidig frata omsorgen pga motstanden mot blod? Et helt apparat av barnevern og juridisk ekspertise settes i sving straks et "blodkort" vises.Er du glad for at foreldrene i praksis slipper å ta en slik umenneskelig avgjørelse ?

"Hvis du tenker på alle menneskene du har kjent som har sluttet i JV , synes du disse var dårlige mennesker da du kjente dem. ? "

"Kjenner du til noen som har valgt å ikke få barn eller har du hørt folk snakke om at de vil vente med barn til etter harmageddon ? Tror du det er mange gjennom de siste 100 år som har valgt bort dette ? Jeg som mener Jehovas Vitner tar feil synes dette er trist og mener disse har blitt lurt , hva mener du ?
herkules1
 
Posts: 9
Joined: 24 Aug 2008 23:31

Re: Hva ville du ha sagt?

Postby mishka on 25 Nov 2008 16:10

Jeg ville startet en debat om den elskede grunnteksten, som alle får referert til, men få vet noe om.
mishka
 
Posts: 3
Joined: 21 Nov 2008 14:57


Return to Stuen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron